Club historie

Door Albert Bouma

Gersloot 25-04-2008

In 1934 werd voetbalvereniging Gersloot opgericht door Berend Oosterdijk en Andries Stoker.
Alle twee gek van voetbal. Het was in de crisis jaren. Ze hadden te weinig voetbalschoenen.

Er werd eerst gevoetbald op een schoen en een klomp.
Twee jaar later kwamen onze vader en moeder in Gersloot te wonen.
Jij moet in het bestuur zei Berend tegen onze vader.
Die was gek genoeg. Zij kwamen van de Wispel.
Hij had in zijn hele leven nog nooit een voetbal gezien.
Berend Oosterdijk was consul. Op een zondag had Gersloot te weinig spelers.
Geen punt zei Berend. Wij keuren het terrein af. Maar het veld was 100%.
Des maandags kwamen de geleerden van de FVB, te keuren.
Berend werd als consul voor het leven geschorst.

Toen kwamen de oorlogsjaren Gersloot had nog steeds 1e elftal.
Twee van onze beste voetballers Hamke Adema en Koop Bakker werden opgeroepen voor Duitsland.
Wij waren kinderen, ik zie ze nog wel lopen over het pad.
Onze moeder stond te huilen.Hamke Adema kwam na de oorlog terug.
Koop Bakker hebben wij nooit weer gezien.
Dat seizoen heeft Gersloot twee spelers van Tijnje geleend.
Wij hebben met Tijnje altijd een beste relatie gehad, en nog.
Tijnje had toen moeilijkheden met het veld.
Tijnje 1 speelde zijn wedstrijden toen op het veld van Gersloot.
Wij waren kinderen. Toen hadden wij de topper. Tijnje 1 tegen Nijbeets 1. Oftewel DDD- Blue-boys.
Sportpark Gersloot uitverkocht. De supporters van blue-boys kwamen met honden karren.
Tijdens de wedstrijd stonden karren bij Eabe Wouda in de berm. De honden lagen te slapen.
VV Langezwaag had even moeilijkheden. Toen kregen wij vier voetballers er bij van langezwaag.
Wiebe van der Wijk zoon van bouwbedrijf Jan een hele beste keeper Anke Brouwer.
Hotse luxwolde en Wiebe Dam. (Dammetje) Beste man maar binnen de lijnen een terrier.
Tijdens de 2e helft van de wedstrijd begon het te stortregenen. Het water liep hun uit de kont.

De vier spelers uit langezwaag kregen allemaal een schone en droge vrouwenbroek aan van vroue Bouwma.
Begin jaren 50 kwam Gersloot 2 in actie. Daarna volgde het 3e elftal en het 4e elftal.
Na 2 jaar lang werd het 4e weer opgeheven. Gersloot heeft beste spitsen gehad.
Andries Heida schoot uit alle standen bikkelhard. Die heeft vele doelpunten gescoord.
Dan hadden we wij Jan Welles. Ex topscoorder Gersloot een echte spits. Hij stond vaak buitenspel.

En dan hadden we nog Theunne Bak. Die maakte in 1 seizoen 53 doelpunten.
Duur verkocht aan Tijnje. Nog even. Andries Heida heeft jaren als spits in het friese elftal gespeeld.
Van wegen werkzaamheden verhuisde hij naar Wolvega daar werd hij spits in DOG 1 nu FC Wolvega.

Dan hadden wij nog zo’n stel figuren.
Gersloot 2 speelde ‘smorgens Auke v.d deed ook mee.
10 uur wedstrijd was afgelopen zei onze vader tegen Auke.
Vanmiddag ben je keeper in het eerste Elftal.
Maar zei Auke ik moet eerst nog eten. Dat kan je bij ons krijgen Auke heeft vaak bij ons gegeten.
Hij mocht graag rijstepap. In de volle melk. Vrouw Bouma verzorgde dit allemaal.
Rijstepap met een geel vel. Auke was toen 14 jaar.
Wij speelden in Oldebekoop tegen sportvereniging zij waren sterker maar Auke was in grote vorm.
Hij veegde alle er uit. Bouwhuis van de FVB. Stond langs de kant. Vanaf dit moment was A.VD.
En de keeper in het Friese elftal.
En dan hadden we nog een 2eÂelftal.

Wij hadden een uitwedstrijd met ons eerste.
Het 2e speelde thuis er waren 5 waaronder vrouw Bouwma. Gersloot was veel sterker.
Nou dacht onze keeper ik kan wel even pissen. De tegenpartij kreeg een uitval.
Maar het doel was leeg. Waar is onze keeper schreeuwde onze supporters.
Hijlke Hogenberg stond mooi te pissen in de boomwal. Harrij Veenstra (supersnel) kon de zaak nog niet redden.
De geschiedenis herhaalt zich. Wij hebben weer 1e elftal + een zaalploeg.
Alles in het leven duurt maar even, tijden hebben tijden.

De periode toilet papier is aangebroken.

Nog een mop van Marten Meester alles wat van Marten komt is goed.
Er waren 2 Belgen die reden in een auto. 200 meter verderop stonden 2 politie agenten.
Mijn God mijn god zeiden de Belgen. Stop politie chauffeur draaide een raampje open.
Nou zei de ene agent. Wij zoeken 2 verkrachters de chauffeur draaide het raampje dicht.
De andere Belg deed het raam open. Nou zei de andere Belg. Wij stellen ons beschikbaar.

Albert Bouma

Maak jouw eigen website met JouwWeb