De kleinste voetbalvereniging van Nederland

BY GEART VAN DER POL – 29/05/2013

Gersloot is een nederzetting in de schaduw van Heerenveen. Het heeft precies 297 inwoners. Niets speciaals zou je zeggen.

Toch is Gersloot niet zomaar een dorp met meer koeien dan mensen. Dit dorp heeft iets bijzonders. Dit dorp heeft VV Gersloot. Met 22 leden en maar één elftal de kleinste voetbalvereniging van Nederland. Afgelopen zondagochtend stond de thuiswedstrijd tegen de  aartsrivaal VV Aengwirden op het programma. Voor Gersloot dé wedstrijd van het jaar in de 6e klasse E.

Ongeveer anderhalf uur voor de wedstrijd kun je nog een speld horen vallen in Gersloot. Terwijl de meeste  inwoners nog liggen te slapen of aan het genieten zijn van hun vrije zondagmorgen, is Sietske Halman vroeg opgestaan om alles in orde te maken voor de derby. Eén keer in de twee weken zorgt Sietske ervoor dat alle randvoorwaarden in orde zijn. Inderdaad, er wordt hier niet getraind. Geld voor een tweede veld is er niet.

Sietske woont op een boerderij schuin tegenover het voetbalveld. Nadat de mythische vader van VV Gersloot Albert Bouwman is overleden heeft Sietske de club samen met de spelers geadopteerd.  De foto in de kantine  waarop Bouwman staat, springt meteen in het oog. Het beeld doet vermoeden dat de foto gisteren is gemaakt.  Maar als Sietske de snoeppot vult met eigen gekocht lekkers, legt ze uit dat het al zo’n twintig jaar geleden is dat de foto werd geschoten. De klok staat hier dan ook letterlijk stil. Een nieuwe batterij is waarschijnlijk niet meegenomen in de begroting van dit jaar. Op de foto is te zien hoe Bouwman in een vuile overal, op klompen en met een shagje in zijn mond staat te vlaggen. Het doet denken aan een medewerker van de KLM, die op een koude verlaten landingsbaan met zijn vlaggetjes in zijn hand en een sigaret in zijn mond staat te wachten op het vliegtuig, om het vervolgens de goede richting op de wijzen.

Ondertussen druppelen de spelers één voor één binnen. Het tijdstip van binnenkomst valt Sietske erg mee. ‘’Soms komen er spelers pas in de rust aan. Dan moeten ze eerst nog even de koeien melken. Bij deze wedstrijd niet. Dit is de derby, dan willen ze wel’’, verklaart ze op een opvallend trotse toon. Terwijl de ballen met een primitief fietspompje worden opgeblazen betreedt ook de coach de kantine. ‘’Alvast gecondoleerd’’, lacht de brakke lobbes die na een nacht feesten over een fikse kater beschikt. Hoge verwachtingen van de wedstrijd die op het punt van beginnen staat zijn er duidelijk niet.

Na het eerste fluitsignaal slaat de sfeer bij de spelers compleet om. De grappende en relaxte spelers van voor de wedstrijd zijn nu schreeuwende beesten die vechten tegen hun eigen onkunde. Door die strijdlust lukt het Gersloot toch om drie keer van een achterstand terug te komen. Hierdoor eindigt de wedstrijd in een 3-3 gelijkspel. Vooral keeper Henk de Boer, middenvelder Anne-Jan Visser en spits Bassie bosman weten het de technisch begaafdere spelers van Aengwirden knap lastig te maken. Dit tot frustratie van de spelers van Aengwirden.

Na de wedstrijd is Sietske alweer flink in het touw om de warme balletjes, de droge worst en het bier klaar te maken. Ze geniet er overduidelijk van. ‘’Mooier kan niet. Niet verloren, lekker weer, vrolijke mensen.’’ Het lijkt alsof de derde helft hier is uitgevonden. Hier doen ze het voor. Deze derde helften zorgen ervoor dat deze club nog bestaat.